Elections

Claim: Obama campaign illegally solicited foreign donors via social media website

Photo of Matthew Boyle
Matthew Boyle
Investigative Reporter

Neither President Obama nor his campaign owns Obama.com. Sukhia said data show that 68 percent of traffic to that website comes from foreign users, all of whom are redirected to Obama fundraising Web pages.

Obama.com was registered in September 2008 to Robert Roche, an Obama campaign bundler living in Shanghai, China, according to GAI.

“Roche is an American citizen (originally from Chicago) who has spent the bulk of his time since the late 1990s developing business interests in Shanghai,” the group wrote. Roche “has considerable business interests in Chinese state-run television and ties to several state-owned Chinese companies.”

“By October 2, 2008, Obama.com began redirecting all visitors to specific content on my.barackobama.com,” GAI wrote. “Upon arrival to my.barackobama.com, visitors were asked for their name, email, and zip code and presumably were sent solicitation letters, like every other visitor who provides that information to the campaign.”

“Following President Obama’s campaign victory in November 2008, Obama.com redirected visitors to a page selling inauguration merchandise and taking donations for the inauguration celebration,” GAI added. “Throughout 2009, the website redirected to pages on the campaign website advocating various presidential initiatives.”

“Starting in late January 2010, Obama.com redirected to a page gathering email addresses and continued to do so through 2011. Sometime during 2012, the webpage began sending visitors to a donation page on the Obama campaign’s website. The campaign’s donation page loads an affiliate number to track the traffic and donations coming via the website. It continues to do so today.”

According to GAI’s report, Roche’s name was removed from the domain registration of Obama.com on Oct. 4, 2010, and replaced with “an anonymous registration” provided by an affiliate of GoDaddy.com. Obama.com was subsequently moved to a server company based in Utah and its administration was transferred to Wicked Global, “a small company with only four employees listed on its website,” and led by a 25-year-old Harvard dropout.

“Who arranged for Wicked Global to oversee Obama.com, and why that was done is unknown,” GAI reported, adding that it “remains unclear whether or not Roche himself continues to own Obama.com. Nevertheless, the site continues to aid the Obama campaign, regardless of ownership.”

The Obama campaign has not responded to The Daily Caller’s request for comment regarding this report.

Follow Matthew on Twitter