WaPo: We Didn’t Attack The Daily Caller, And Don’t Know Why Google Did

(Photo by Justin Sullivan/Getty Images)

Daily Caller News Foundation logo
Eric Lieberman Managing Editor
Font Size:

Google’s relatively new “fact-check” feature proves there’s something fundamentally wrong with at least some of its highly influential algorithms, after an investigation by The Daily Caller News Foundation found that the widget is both blatantly biased and tremendously faulty.

The most powerful search engine in the world and a massive arbiter of online information, Google, has been displaying fact-checks for conservative publications in its results, while no prominent liberal site receives the same treatment. But even setting aside the exhibition of partisanship, there are other critical and profound problems with the feature.

One of the “fact-checks” on The Daily Caller, which Google alleges was conducted by The Washington Post, was flagrantly misattributed and wrong. The purported “claim” was that in special counsel Robert Mueller’s investigation into Russian influence in the 2016 presidential election, “The people that have been hired are all Hillary Clinton supporters…”

TheDC’s article makes no such claim. The quoted language doesn’t even appear in the piece. Worse yet, there was no language attempting to portray that the investigation is entirely comprised of Clinton donors. The story simply contained the nuts and bolts: Mueller hired a Hillary Clinton donor to help with the election probe.

But after further inquiry, WaPo says while the fact-check did in fact occur, it never once referenced TheDC in any way, raising the question: Why was this fact-check attributed to TheDC and how did it end up on the sidebar which is the first Google-offered resource for information of the publication?

A digital receipt of The Washington Post’s submission to Google’s fact-checking feature shared with TheDCNF.

“We went back and double-checked the story and the information submitted to Google, and The Daily Caller was not mentioned at all, even in links,” Kristine Coratti, vice president of communications at WaPo, told TheDCNF. “We clearly labeled the source, so I cannot speak to how The Daily Caller ended up being erroneously listed as the source of the fact-checked quote in this case.”

Google has since removed that single “fact-check” from The Daily Caller’s “Reviewed Claims” section, while several other erroneous ones remain and are supposedly being reassessed. WaPo’s article is still accessible on Google’s search platform, but only now is the claim ascribed to its rightful owner.

Coratti said they are making their own inquiries into the matter because Google’s sloppily concocted project apparently made WaPo’s fact-checking column look unduly flawed, at least in this instance.

Other publications with conservative audiences were also unfairly targeted. The Federalist, for example, says it has also been essentially victimized by the feature, calling it “partisan garbage.”

“The revelation that Google is peddling demonstrably fake news, disguised as so-called ‘fact-checking,’ unfortunately comes as no surprise,” Sean Davis, cofounder of The Federalist, told TheDCNF. “In the case of The Federalist, Google declared as ‘incorrect’ the indisputably accurate claim that global temperatures have not risen as quickly as predicted by nearly all climate models.”

He continued:

And it did so by citing as debunked a claim never made by The Federalist and using a fact-check that never even mentioned The Federalist. Instead, the so-called ‘fact checker’ used by Google to smear The Federalist specifically addressed a separate claim made by a CNN contributor nearly three years after The Federalist’s article at issue was published. Google’s new algorithmic smear operation targeted at conservative publications is a pathetic disgrace and everyone associated with it should be ashamed.

The Daily Wire, the flagship news and opinion website of conservative political commentator Ben Shapiro, was also given a “Reviewed Claims” section.

“This is absurd, insulting and biased beyond belief,” Shapiro told TheDCNF. “To treat as an utterly unimpeachable source while targeting conservative equivalents using Left-wing fact-checking organizations like Snopes and demonstrates a shocking level of political corruption.”

Outlets and organizations spared the scrutiny along with Vox include: Slate, ThinkProgress, The Huffington Post, Daily Kos, Mother Jones, Vice and Salon — all undoubtedly on the other end of the political spectrum.

Occupy Democrats was apparently the only popular blog to be subjected to the fact-check program, but that is less of a bonafide news source and more a content provider with often misleading or incorrect messaging.

“This feature was introduced to help people quickly learn more about publications. Google itself does not fact check stories. Third parties do,” a top Google spokeswoman told TheDCNF.

But if what WaPo is saying is true, then someone (or perhaps something) at some point in the process may have maliciously included TheDC in a fact-check that had nothing to do with the publication. It’s either that, or Google’s involved algorithms are very defective and biased — something that seems very possible. After all, as Bloomberg’s Leonid Bershidsky wrote in a recent column, “If Google Is Biased, So Are Its Algorithms.”

“We have seen a few instances where our system for associating claims with articles has some issues that will be addressed,” the Google spokeswoman continued. “Fact checks are not designed to show up more often for sites based on any political leanings.”

When asked what the criteria was for originally accepting fact-checkers when the program was first being assembled and established, Google was unable to answer. It did say that other organizations are able to join, and cited how the conservative Weekly Standard is one of the newest members of The International Fact-Checking Network (IFCN), a unit of the Poynter Institute.

The Weekly Standard’s fact-check “went through a vetting process” in order to be a verified signatory of the IFCN, something that Google says its not a part of.

Google’s choice of the IFCN as its go-to source for fact-checking shows that it delegates enormous amounts of power, but wants little to none of the responsibility. (RELATED: Google Is Using Its Immense Power To Censor Content That Doesn’t Fit Its Political Goals)

Perhaps most importantly, Google’s design of its algorithms shows how imperfect and reckless such a large company could be, even as it explores or invests in highly ambitious and futuristic projects.

Google refused to discuss the details behind the relevant algorithms, citing company policy.

Follow Eric on Twitter

Send tips to

Freedom of Speech Isn’t Free
The Daily Caller News Foundation is working hard to balance out the biased American media. For as little as $3, you can help us. Make a one-time donation to support the quality, independent journalism of TheDCNF. We’re not dependent on commercial or political support and we do not accept any government funding.

All content created by the Daily Caller News Foundation, an independent and nonpartisan newswire service, is available without charge to any legitimate news publisher that can provide a large audience. All republished articles must include our logo, our reporter’s byline and their DCNF affiliation. For any questions about our guidelines or partnering with us, please contact