US Adds Four Chinese Media Outlets To List Of Beijing-Controlled ‘Propaganda’


Daily Caller News Foundation logo
Chuck Ross Investigative Reporter
Font Size:

The Trump State Department on Monday added four Chinese media outlets to a list of organizations considered to be the equivalent of foreign embassies because of their close ties to the Chinese Communist government.

The move to flag the outlets as “foreign missions” is part of the U.S. government’s effort to identify Beijing-controlled propaganda organs, which have ramped up their misinformation efforts amid the coronavirus pandemic.

The four designated outlets are CCTV, the China News Service, People’s Daily and Global Times.

“The Communist Party does not just exercise operational control over these propaganda entities but has full editorial control over their content,” David Stilwell, assistant secretary of state for East Asia and Pacific affairs, told reporters in a conference call on Monday.

Stilwell called the designation “an obvious step in increasing transparency” of the Chinese government’s “propaganda activities in the United States.”

“The Communist Party does not just exercise operational control over these propaganda entities, but it has full editorial control over their content,” he added. (RELATED: PBS Stations That Received Millions In Federal Funds Partnered With Chinese Foreign Agent On Pro-Beijing Documentary)

The Trump administration slapped five other Chinese media outlets with foreign mission designation in February. Those are Xinhua News Agency, China Global Television Network, China Radio International, China Daily Distribution Corp. and Hai Tian Development USA, Inc.

US Secretary of States Mike Pompeo watches US President Donald Trump speak during the daily briefing on the novel coronavirus, COVID-19, in the Brady Briefing Room at the White House on April 8, 2020, in Washington, DC. (Photo by MANDEL NGAN/AFP via Getty Images)

Secretary of State Mike Pompeo and President Donald Trump (MANDEL NGAN/AFP via Getty Images)

The “foreign mission” for the outlets will require them to disclose information about their employees as well as their real estate holdings, as is required of foreign embassies and consulates.

The Justice Department has long required some of the outlets to disclose their media activities under the Foreign Agents Registration Act (FARA).

China Daily, one of the designated news outlets, paid $19 million to U.S. newspapers from late 2016 through early this year for advertising and printing services. The propaganda mill paid more than $11 million of that to The Washington Post and Wall Street Journal to publish inserts designed to look like actual news articles.

The State Department under President Trump’s control has steadily increased scrutiny of China’s media activities in the United States. That focus has intensified as the novel coronavirus has continued to spread across the globe. Chinese government officials have tried to divert blame for the spread of the virus, which originated from Wuhan late last year.

One Chinese official, Lijian Zhao, falsely accused the U.S. Army in March of introducing the coronavirus to China last year.

All content created by the Daily Caller News Foundation, an independent and nonpartisan newswire service, is available without charge to any legitimate news publisher that can provide a large audience. All republished articles must include our logo, our reporter’s byline and their DCNF affiliation. For any questions about our guidelines or partnering with us, please contact