Investigative Group

John Podesta’s Libel Threat Against The Daily Caller News Foundation Is Legally Empty

Drew Angerer/Getty Images

Daily Caller News Foundation logo
Neil Patel Co-Founder and Publisher, The Daily Caller
Font Size:

March 31, 2017


Mr. Marc Elias
Perkins Coie
700 13th St NW
Suite 600
Washington, DC 20005

Re: Claim of John Podesta  

Dear Mr. Elias:

This letter is in response to your letter of March 29, 2017, written on behalf of your client, John Podesta. The subject of your letter is an article that was posted to on March 26, 2017, entitled “John Podesta May Have Violated Federal Law By Not Disclosing 75,000 Stock Shares.” (the “Article”).

This letter will explain how Mr. Podesta’s threat of a libel suit is legally empty. It will explain how Mr. Podesta could have avoided any misunderstanding of the facts by responding to any of TheDCNF’s three pre-publication requests for an interview or comments, how his attack on TheDCNF’s journalism is groundless, that none of the facts reported in the Article (with the sole minor exception of the Schedule B issue, which has been corrected and is addressed below) were incorrect, and why TheDCNF’s interest in the matter of Mr. Podesta apparently sitting on the board of a company with Russian state-owned entities and expression of opinions and questions arising from that fact are protected by the First Amendment. As a responsible publisher, TheDCNF is willing to further correct the Article if Mr. Podesta provides documents that warrant a correction.

First, you are entirely wrong in asserting that TheDCNF did not seek comment or information from Mr. Podesta before publishing the Article. It is TheDCNF’s practice to seek comment from the subject of articles before publishing, and it followed that practice here. The reporter on the Article, Richard Pollock, sent three e-mail requests seeking to contact Mr. Podesta for an interview, all well before the Article was published:

  • The first, sent on March 20, 2017 at 12:31 pm (that is, six days before the Article was published), to Tanya Arditi, the Associate Director for Communications at the Center for American Progress, (“CAP”) where Mr. Podesta was a founder and President, and on whose board he currently serves:

Hi Tanya,

I am writing an article on Mr. Podesta’s role at Joule Unlimited.

Could you kindly put me in touch with Mr. Podesta or one of his aides?

If possible, I would like to interview Mr. Podesta today, so the timeline is quite brief.

All the best,

  • The second, sent on March 20, 2017 at 1:09 pm, went to Thomas Caiazza, the Associate Director of Media Relations at CAP, after an automated response from Tanya Arditi informing the reporter she was out of the office and directing urgent queries to Thomas Caiazza:

Hi Tom,

I am a reporter with the Daily Caller News Foundation.  Tanya referred me to your email.

I am interested in arranging a brief interview today with Mr. Podesta about his role and activities as a board member of Joule Unlimited and the company’s other branches.  

My deadline is today as I’m filing this evening.

Could you kindly put me in touch with Mr. Podesta or one of his press aides?


  • The third, sent on March 22, 2017 at 3:32 pm, again to Mr. Caiazza:

Hi Tom,

I am writing a second story about Mr. Podesta’s role and income associated with his board membership at Joule Unlimited.

I need to get in touch with his office to invite him to respond to our questions.

Can you send me a contact for Mr. Podesta?  I am writing this second story today and would appreciate being able to talk to his office directly.

All the best,

Mr. Podesta chose not to respond to any of these pre-publication efforts to reach him for an interview and comments. Before you wrote your letter, you should have been aware of Mr. Podesta’s non-response from the statement in the Article that “TheDCNF inquiries to Mr. Podesta were not returned.” If any apology should be made here, it should come from you and Mr. Podesta for an unwarranted attack on Richard Pollock’s responsible journalistic practices.

Second, your letter does not respond to the substance of the Article, which concerns the whereabouts of 75,000 shares of stock in Joule that Mr. Podesta was entitled to receive. The fact that Mr. Podesta, a senior national political figure, apparently sat on the board of Joule with Russian state-owned entities only elevates the importance of this matter. Your assertion that the Article is “entirely false” is not borne out by the facts. The Article states on the basis of publicly-available information, and you do not deny, that:

  • Mr. Podesta was entitled to receive 75,000 shares of Joule stock upon ceasing involvement with that company.
  • Joule accepted 1 billion rubles — or $35 million — from Rusnano, a state-run and financed Russian company with close ties to President Vladimir Putin.
  • Mr. Podesta served on Joule’s board with three top Russian executives.
  • On December 20, 2013, just prior to joining the Obama Administration, Mr. Podesta caused a Delaware LLC called Leonidio Holdings to be created, listing the address of his daughter in the LLC incorporation papers, and his mother and father appear to be co-owners of Leonidio.
  • On January 4, 2014, Mr. Podesta directed Joule’s corporate secretary to transfer 33,693 shares of Joule be transferred to Leonidio.
  • There is no documentation that the remaining Joule shares were transferred to anyone other than Mr. Podesta.

You point out that at the end of the Schedule A of Mr. Podesta’s disclosure form, that the Joule stock was “divested.” This document (and the statement of a Clinton campaign spokesman that Mr. Podesta had “personally divest[ed] himself” from Joule), was made available to readers of the Article, so this statement is another disclosed fact. The fact that your letter does not account for the remainder of the 75,000 Joule shares not documented as transferred to Leonidio leaves open questions as to the correctness of Mr. Podesta’s “divested” assertions.  

Having reported the underlying facts (and having provided a link through which readers could see Mr. Podesta’s disclosure form), TheDCNF was entitled to express the opinion, protected by the First Amendment, that based on these facts, Mr. Podesta’s non-disclosure of a possible continuing personal interest in the Joule stock “may have violated federal law,” and to report the equally protected opinions of legal and disclosure experts on the subject matter. Nothing in the Article constitutes actionable defamation.    

Nonetheless, TheDCNF invites Mr. Podesta to provide documentation that would show that as of February 21, 2014, the time of the filing of the disclosure statement, he had fully divested himself of the Joule stock and neither he, nor his spouse, nor his children, had any financial interest in that stock. Depending on the documentation submitted, TheDCNF may either make no change to the Article, correct it, or even withdraw it.

Third, TheDCNF has reviewed the Article in light of your letter, and agrees that the Article erred in one minor respect: Mr. Podesta was not required to file Schedule B to OGE Form 278, since he was a “new entrant” at the time he certified the Form. TheDCNF has posted a revised version of the Article to revise references to Schedule B, and an Editor’s Note to advise readers of the change.

Fourth, as our attorneys at DLA have made clear to you with only one minor error in a complicated matter handled with great care, Mr. Podesta would fail to meet the libel standard for a public figure were he to sue TheDCNF. Public figure libel complaints are dismissed at the outset of a case because they cannot state facts that could prove actual malice. This standard protects the First Amendment rights of the press to publish, and of the public to be informed.  

We believed (and, given the limited information in your letter, still believe, with the exception of the corrected matter mentioned above) that the facts disclosed in our story were correct. Moreover, our story was journalistically fair and balanced: we quoted a spokesman from the Clinton campaign that defended Mr. Podesta’s actions; did our best to reach Mr. Podesta for an interview before we published; and made Mr. Podesta’s actual disclosure form available to our readers, so they could draw their own conclusions from the document. This strongly cuts against any claim that TheDCNF acted with actual malice. As a result of your letter, TheDCNF has determined that it made one error in the Article, which is addressed above and has already been corrected. Responsible publishers make errors with some frequency, and are willing to correct them when they become aware of them. What is clear is that Mr. Podesta cannot meet his heavy burden of proof in a libel case. There is nothing in your letter that would plausibly evidence actual malice on the part of TheDCNF in publishing the Article.

I invite you to contact me if you wish to further discuss this matter.


Neil Patel


Content created by The Daily Caller News Foundation is available without charge to any eligible news publisher that can provide a large audience. For licensing opportunities of our original content, please contact

Content created by The Daily Caller News Foundation is available without charge to any eligible news publisher that can provide a large audience. For licensing opportunities of our original content, please contact

Neil Patel